INSTRUKS FOR SEKRETARIAT:
Oppmøte 1 ½ time før kampstart
- Det skal være 2-3 stk i sekretariatet, NHF krever at personene er over 16 år.
- En tar seg av klokka
- En fører digital kamprapport via Håndball LIVE
- En har ansvar for musikk og speakertjeneste
FØR KAMP:
- Sett fram bord og tre stoler til sekretariatet.
- Sett ut innbytterbenker til begge lagene ved siden av sekretariatet.
- Sett opp klokka og anlegg. Eske med utstyr og brukerveileder ligger i dommergarderoben
- Klokka på veggen vil være den som styrer kampen, mens klokka på LIVE føringen vil være bare i tillegg
- Logg deg på ipad med brukernavn og passord (ligger i permen), start opp LIVE kampføring, brukerveiledning fins her: Hvordan før Handball LIVE
- Kontroller Kamptropp for hvert lag: alle spillere registrert, riktig draktnr for alle spillerne, alle lagledere registrert
- Velge lagansvarlig for hvert lag - Lagleder A
- Lagansvarlig godkjenner og signerer kamptropp med PIN-kode
- Ta gjerne en prat med dommerne/dommerutvikler hvis du er usikker på noen regler etc.
- NB! Hvis det digital føring ikke er mulig av en eller annen grunn, så ligger det blanke kamprapporter i papir i permen i dommergarderoben
KAMPSTART:
- Sørg for å starte stoppeklokke samtidig ved siden av hallklokka. Det skal alltid gjøres, i tilfelle strømmen skulle gå
- Signaliser til dommeren at du er klar ved å løfte den ene hånda. Klokka startes når dommer blåser i fløyta
ETTER KAMPEN:
- Sørg for at dommere godkjenner og signerer kamprapporten med PIN-kode
- Dommergodtgjørelse utbetales av klubb etter å ha mottatt regning fra dommerne digitalt
- Fullfør og avslutt føring av digital kamprapport – NB! Hvis dette ikke gjøres registreres ikke resultat
- Rydd sammen sekretariatet og sett det på plass i dommergarderoben
- Mopp hallflaten sammen, utstyr finnes i vaskerommet rett bak sekretariat
- Sørg for at alle garderober er ryddet, og ta ut fulle søppelposer. Ta ned garderobeskilt
- Sjekk at ytterdører og garderobedører er låst, og slukk lyset i hallen
Trenger man noen til å steppe inn i sekretariatet – er det arrangementsansvarlig som er den vikaren.